Îndrumarul pentru îndeplinirea criteriilor DESI pentru fonduri Digitalizare IMM

5/5 - (1 vote)

Indrumar criterii DESI

În 8 februarie 2023 a apărut corrigendumul nr. 3 pe apelul pentru digitalizare IMM, odată cu acesta Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a clarificat și partea de criterii DESI ce trebuie respectate aici.

Update, 15 mai 2023: În 15 mai 2023 a fost actualizat Îndrumarul privind îndeplinirea criteriilor de intensitate digitală DESI. 

Prin urmare, MIPE a venit cu o serie de lămuriri importante pentru IMM-urile care vor să își depună cererile de finanțare pentru a beneficia de granturi de până la 100.000 de euro pentru implementarea de tehnologii digitale.

Pentru cereri de analiză IT, identificare nevoi și ofertă personalizată în funcție de specificul activității firmei, contactați-ne.

Cere OFERTA INSTANT

Criteriul DESI nr. 1: Întreprindere în cadrul căreia cel puțin 50% dintre persoanele angajate folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri

– Modul în care este colectată această variabilă are la bază „Numărul mediu de persoane angajate” și este necesară pentru a înregistra procentul total de persoane angajate care au acces la World Wide Web în scopuri comerciale.

– Accesarea internetului doar prin intermediul serviciului de e-mail nu este luată în considerare în această variabilă

Criteriul DESI nr. 2: Întreprindere care utilizează un pachet software ERP (Enterprise resource planning) pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale

– Software-ul ERP poate fi fie instalat și operat în capacitatea hardware a întreprinderii, fie operat ca servicii de cloud computing. De obicei, ERP integrează planificarea, achizițiile, vânzările, marketingul, relația cu clienții, finanțele și resursele umane. Întreprinderile sunt considerate ca utilizând un software ERP dacă folosesc toate sau doar un set de aplicații software (module).

– Software-ul ERP poate fi un software personalizat, creat la comanda pentru sau construit în cadrul întreprinderii, dar există și un pachet software disponibil pentru a îndeplini această funcție. Cu toate acestea, acest pachet software ERP este de obicei construit într-un mod modular.

– Întreprinderile care deja utilizează un ERP în firmă, pot îndeplini acest criteriu dacă implementează un nou software ERP ( cu performanțe superioare celui existent) sau integrării unor module noi la nivelul pachetului software ERP existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

Criteriul DESI nr. 3: Întreprindere care deține viteză maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s

– Întreprinderile pot obține informațiile despre viteza maximă contractată de descărcare a celei mai rapide conexiuni la internet de linie fixă din facturile lor lunare pentru servicii de telecomunicații (internet) sau în contactul cu furnizorii de servicii de telecomunicații (internet).

– Întreprinderile care dețin, la momentul depunerii cererii de finanțare, o conexiune de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s, pot îndeplini acest criteriu dacă justifică necesitatea unei viteze mai mari de download decât cea deținută pentru alte activități pe care urmarește să le implementeze prin intermediul proiectului. Altfel, fără o justificare corespunzatoare, acest criteriu nu se va considera îndeplinit și nu va fi inclus în minimul de 6 criterii DESI.

Criteriul DESI nr. 4: Întreprindere în cadrul căreia vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web

– În vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail.
– Exemple clare de comerț electronic specificate în îndrumar: magazinul online (webshop), formulare web, extranet (dacă există vânzări efectuate în extranet, acestea sunt considerate vânzări web), vânzările prin intermediul aplicațiilor pentru dispozitive mobile sau computere (aplicații web bazate pe browser și aplicații web bazate pe client), vânzarile prin intermediul site-urilor sau aplicațiilor externe ale pieței de comerț electronic.

Criteriul DESI nr. 5: Întreprindere care utilizează IoT (Internet of Things)

– IoT se referă la un întreg ecosistem în care coexistă mai multe tehnologii. Aceste tehnologii pot include RFID, senzori, etichete IP, inteligență artificială, robotică, cloud computing și alte tehnologii, cu condiția ca caracteristicile generale ale IoT să fie prezente, și anume conectivitate, partajarea datelor, controlate de la distanță prin Internet etc. comunicația mașină (M2M).

– Calculatoarele, telefoanele inteligente intră în domeniul de aplicare al acestei secțiuni atunci când sunt utilizate ca „lucruri conectate”. Cazurile în care este implicată utilizarea de bază a computerelor, smartphone-urilor sau imprimantelor, aceasta nu ar trebui inclusă în domeniul de aplicare al acestui criteriu.

– IoT poate include diferite tipuri de conexiuni de rețea prin WAN, WiFi, LAN, Bluetooth, ZigBee, rețele private virtuale (VPN) etc.

Criteriul DESI nr. 6: Întreprindere care utilizează cel puțin o rețea socială

– Întreprinderile care folosesc rețelele sociale sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul rețelei sociale.

– Întreprinderile care utilizează deja cel puțin o rețea socială pot îndeplini suplimentar acest criteriu DESI dacă își intensifică activitatea pe rețelele sociale, dovedită prin deschiderea și utilizarea unui profil de utilizator/cont/licență pe o nouă rețea socială, creșterea numărului de postări, a numărului de urmăritori, a numărului de distribuiri, conectarea contului/profilului cu website-ul companiei, utilizarea de noi funcționalități ale rețelei sociale etc.

Important! Sunt excluse pentru acest criteriu întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunțuri banner) fie direct către proprietarul rețelei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată a mesajelor publicitare pe rețelele sociale (de exemplu, SoKule etc.).

Criteriul DESI nr. 7: Întreprindere care utilizează CRM (Customer Relationship Mangement)

– Software-ul CRM poate să fie instalat și operat în capacitatea hardware a întreprinderii, fie operat ca servicii de cloud computing

– Întreprinderile care deja utilizează un CRM în firmă, pot îndeplini acest criteriu dacă implementează un nou sistem CRM (cu performanțe superioare celui existent) sau integrarea unor module noi la nivelul CRM existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

Criteriul DESI nr. 8: Întreprindere care cumpără servicii cloud computing sofisticate sau intermediare

– Exemple de procese înglobate de serviciile de cloud computing: utilizarea aplicațiilor software pentru finanțe sau contabilitate ca serviciu de cloud computing; utilizarea aplicațiilor software ERP, CRM ca servicii de cloud computing; găzduirea bazei de date a
întreprinderii, utilizarea puterii de calcul pentru rularea software-ului utilizat de întreprindere ca servicii de cloud computing; utilizarea unei platforme de calcul care oferă un mediu găzduit pentru dezvoltarea, testarea sau implementarea aplicațiilor ca serviciu de cloud computing.

Criteriul DESI nr. 9: Întreprindere care utilizează tehnologia de AI (Artificial intelligence)

Sistemele de inteligență artificială pot fi bazate exclusiv pe software, de exemplu: chatbot și asistenți virtuali de afaceri bazați pe procesarea limbajului natural; sisteme de recunoaștere a feței bazate pe viziune computerizată sau sisteme de recunoaștere a vorbirii; software de traducere automată; analiza datelor bazată pe machine learning etc.; sau încorporați în dispozitive, de exemplu: roboți autonomi pentru automatizarea depozitelor sau lucrări de asamblare a producției, drone autonome pentru supravegherea producției sau manipularea coletelor etc.

– Întreprinderile care utilizează deja AI pot îndeplini acest criteriu dacă implementează un nou sistem AI ( cu performanțe superioare celui existent) sau integrarea unor noi funcții/dispozitive la nivelul sistemului existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

Criteriul DESI nr. 10: Întreprindere care cumpără servicii de cloud computing utilizate pe internet

– Utilizatorii au nevoie doar de acces la un dispozitiv cu conexiune la internet și de un cont prin care se face acces la aceste servicii (toate datele sunt stocate într-un cloud online). Exemple de procese ce utilizează servicii de cloud computing utilizate pe internet la nivel de întreprindere:
servicii de cloud computing, cu excepția serviciilor gratuite; e-mail-ul, software de birou, aplicații software de securitate (de exemplu, program antivirus, control acces la rețea), stocarea fișierelor, toate ca servicii de cloud computing.

Criteriul DESI nr. 11: Întreprindere care realizează vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări

– în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail.

– Exemple de comerț electronic bazat pe web: magazinul online (webshop), formularele web, extranetul, vânzările prin intermediul aplicațiilor pentru dispozitive mobile sau computere, vânzările prin intermediul site-urilor sau aplicațiilor externe ale pieței de comerț electronic.

– Printre cheltuileile eligibile se numără și  soluții E-Commerce și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform).

Criteriul DESI nr. 12: Întreprindere care utilizează două sau mai multe rețele sociale

– Presupune deschiderea a cel puțin  2 profiluri/conturi/licențe de utilizator de tip business pe 2 rețele sociale distincte. În plus, IMM-urile care vor să îndeplinească suplimentar acest criteriu, trebuie să facă dovada îmbunătățirii indicatorului pe perioada de durabilitate a proiectului.

ATENȚIE! Pentru a îndeplini criteriul 6 și criteriul 12 în cadrul proiectului, întreprinderile trebuie să aibă deschise cel puțin 3 conturi business pe 3 rețele sociale distinte (una pentru a îndeplini criteriul 6 și alte 2 conturi business diferite de cel de la criteriul 6).

 

Vă prezentăm extrase punctele principale din acest ÎNDRUMAR privind îndeplinirea criteriilor de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI), ca urmare a implementării proiectului de digitalizare (minim 6 DESI)

Observații:

  • Cheltuielile cu serviciile de consiliere/analiză IT pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul sunt eligibile, cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare.
  • Solicitantul are obligația depunerii, împreună cu cererea de finanțare, a planului de afaceri în cadrul căruia trebuie să detalieze care sunt activitățile pe care le propune să le implementeze în vederea îndeplinirii a minim 6 criterii DESI, în corelare cu specificul activității economice a întreprinderii aferent unui cod CAEN autorizat cel mai târziu la data de 31.12.2021

 

Criterii de intensitate digitală

  1. Întreprindere în cadrul căreia cel puțin 50% dintre persoanele angajate folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri 

Descriere: Câte un user diferit pentru fiecare angajat care utilizează computerul. Determinarea valorii de referință (%) se realizează astfel: Nr. de persoane angajate care utilizează computere cu acces la internet / la Nr. total de persoane angajate;

Exemple de categorii eligibile de cheltuieli:

a) cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;
b) cheltuieli aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei;
c) cheltuieli aferente achiziționării/închirierii pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;
d) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securitatii cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
e) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri
care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi.
f) Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc.

Exemplu verificare: Chiar dacă Întreprinderea solicitantă, la momentul depunerii cererii de finanțare, are cel puțin 50% din angajați care folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI – i. Întreprindere în cadrul căreia cel puțin 50% dintre persoanele angajate folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri și să prevadă în bugetul proiectului cheltuieli eligibile și/sau neeligibile necesare, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului ( în urma implementării proiectului își crește procentul angajaților care folosesc computere cu acces la internet în scopuri de afaceri, peste 50%).

2. Întreprindere care utilizează un pachet software ERP (Enterprise resource planning) pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale;

Descriere: ERP – Enterprise Resource Planning reprezintă unul sau mai multe seturi de aplicații software care integrează și procesează informații pentru diverse funcțiuni/departamente din cadrul întreprinderii. Produsele ERP integrează informații referitoare la planificare, aprovizionare, vânzări, marketing, financiar și resurse umane. Sistemele ERP au următoarele caracteristici: sunt proiectate pentru un mediu client – server (tradițional sau web – based); integrează majoritatea proceselor întreprinderii; prelucrează marea majoritate a tranzacțiilor la nivelul întreprinderii (organizației); utilizează baze de date care stochează fiecare informație doar o singură data; permite accesul la date în timp real;

Exemple de categorii eligibile de cheltuieli:
b) cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;
d) cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
g) cheltuieli cu servicii de trecere a arhivelor din analog/dosare/hârtie în digital indexabil;
i) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi.
Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate.

Exemplu de verificare a îndeplinirii: Dacă Întreprinderea solicitantă utilizează ERP – Enterprise Resource Planning, la momentul depunerii cererii de finanțare, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –ii. Întreprindere care utilizează un pachet software ERP (Enterprise resource planning) pentru a partaja informații între diferite zone funcționale comerciale și să asocieze în bugetul proiectului cheltuielile eligibile și/sau neeligibile necesare implementării unui nou software ERP ( cu performanțe superioare celui existent) sau integrării unor module noi la nivelul pachetului software ERP existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

3. Întreprindere care deține viteză maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s;

Exemple de categorii eligibile de cheltuieli:  c) cheltuieli aferente realizării rețelei LAN/WiFi;

Exemplu de verificare a îndeplinirii indicatorului suplimentar de rezultat DESI:
Dacă Întreprinderea solicitantă deține, la momentul depunerii cererii de finanțare, o conexiune de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –iii. Întreprindere care deține viteză maximă de download contractată a celei mai rapide conexiuni de internet la linie fixă de cel puțin 30 Mb/s și să asocieze în bugetul proiectului cheltuielile eligibile și/sau neeligibile necesare creșterii vitezei maxime de download existente, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

4. Întreprindere în cadrul căreia vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web

Descriere: – Raportat la perioada de depunere a proiectului Determinarea valorii de referință (%) se realizează astfel: Total vânzări on-line/ Cifra de afaceri totală ( CA); Total vânzări web către consumatori privați/ Total vânzări web.

Exemple de cheltuieli:
b) cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;
d) cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
e) cheltuieli aferente achiziționării unui website de prezentare a companiei;
f) cheltuieli aferente achiziționării/închirierii pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului, a unui nume de domeniu nou;
i) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi.
Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc.

Exemplu de verificare a îndeplinirii indicatorului suplimentar de rezultat DESI:
Chiar dacă Întreprinderea solicitantă, la momentul depunerii cererii de finanțare, înregistrează Vânzări on-line mai mari sau egale cu 1% din cifra de afaceri totală, respectiv Vânzări web către consumatori privați mai mari sau egale cu 10%, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –iv. Întreprindere în cadrul căreia vânzările on-line au reprezentat mai mult de 1% din cifra de afaceri totală și vânzările web către consumatori privați (B2C) mai mult de 10% din vânzările web și să prevadă în bugetul proiectului cheltuieli eligibile și/sau neeligibile necesare, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

5. Întreprindere care utilizează IoT (Internet of Things)

Descriere: IoT – Internet of Things reprezintă dispozitive sau sisteme interconectate numite dispozitive „inteligente” sau sisteme „inteligente” care colectează și fac schimb de date și care pot fi monitorizate sau controlate de la distanță prin Internet, prin software pe orice fel de computere, smartphone-uri sau prin interfețe precum comenzi montate pe perete;

Exemple de categorii eligibile:
b) cheltuieli aferente achiziționării de hardware TIC, de echipamente pentru automatizări și robotică integrate cu soluții digitale și a altor dispozitive și echipamente aferente, inclusiv pentru E-commerce, IoT (Internet of Things), tehnologii blockchain etc., precum și cheltuieli de instalare, configurare și punere in funcțiune;
d) cheltuieli aferente achiziționării și/sau dezvoltării și/sau adaptării aplicațiilor/licențelor software, cheltuieli pentru configurarea și implementarea bazelor de date, migrarea și integrarea diverselor structuri de date existente, pentru gestiune financiară, gestiunea furnizorilor, resurse umane, logistică, cheltuieli pentru implementarea RPA (Robotic Process Automation), ERP (Enterprise Resource Planning), CRM (Customer Relationship Mangement), pentru sisteme IoT (Internet of Things) și AI (Artificial Intelligence), tehnologii blockchain, soluții E-Commerce etc. și integrarea acestora in BTP (Business Technology Platform), acolo unde este cazul;
h) cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
i) cheltuieli aferente achiziționării de servicii pentru consolidarea securității cibernetice aplicabile pentru software/găzduire/rețele, pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului;
k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi.

Exemplu de verificare: Dacă Întreprinderea solicitantă utilizează IoT (Internet of Things), la momentul depunerii cererii de finanțare, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI – v. Întreprindere care utilizează IoT (Internet of Things) și să asocieze în bugetul proiectului cheltuielile eligibile și/sau neeligibile necesare implementării unui nou sistem IoT ( cu performanțe superioare celui existent) sau integrării unor noi funcții/dispozitive la nivelul IoT existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului

6. Întreprindere care utilizează cel puțin o rețea socială

Descriere: –întreprinderile care folosesc rețelele sunt considerate cele care au un profil de utilizator, un cont sau o licență de utilizator în funcție de cerințele și tipul de social media; întreprinderile care plătesc exclusiv pentru postarea de reclame (anunțuri banner) fie direct către proprietarul rețelei sociale (de exemplu, Facebook, Twitter etc.), fie indirect prin intermediul întreprinderilor care oferă servicii online pentru postarea automată
a mesajelor publicitare pe rețelele sociale (de exemplu, SoKule etc.) sunt excluse pentru acest criteriu;

Exemplu de verificare a îndeplinirii
să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –vi. Întreprindere care utilizează cel puțin o rețea socială și să prevadă în bugetul proiectului cheltuieli eligibile și/sau neeligibile necesare, în măsura în care își intensifică activitatea desfășurată pe rețelele sociale, dovedită prin deschiderea și utilizarea unui profil de utilizator/cont/licență pe o nouă rețea socială, creșterea numărului de postări privind promovarea produselor/serviciilor firmei, a numărului de urmăritori, a numărului de distribuiri, conectarea contului/profilului cu website-ul de prezentare a companiei, utilizarea de noi funcționalități ale rețelei sociale, etc pe toată durata de durabilitate a proiectului.

7. Întreprindere care utilizează CRM (Customer Relationship Mangement)

Descriere: CRM – Customer Relationship Management este o metodologie de management care plasează clientul în centrul activității de afaceri, în baza unei utilizări intensive a tehnologiilor informaționale pentru a colecta, integra, procesa și analiza informațiile legate de clienți;

Exemplu de verificare: Dacă Întreprinderea solicitantă utilizează CRM – Customer Relationship Management, la momentul depunerii cererii de finanțare, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –vii. Întreprindere care utilizează CRM (Customer Relationship Mangement) și să prevadă în bugetul proiectului cheltuielile eligibile necesare implementării unui nou sistem CRM ( cu performanțe superioare celui existent) sau integrarea unor module noi la nivelul CRM existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

8. Întreprindere care cumpără servicii cloud computing sofisticate sau intermediare

Descriere: – este un model care permite oricând, convenabil și/sau la cerere acces prin rețea la un grup partajat de resurse de calcul configurabile – de ex. rețele, servere, stocare, aplicații și servicii – care pot fi rapid furnizate și lansate cu un efort minim de management sau cu o interacțiune minimă de la un furnizor de servicii. Există trei modele de servicii de servicii de cloud computing: Software ca serviciu (SaaS), Platformă ca serviciu (PaaS) și Infrastructură ca un serviciu (IaaS)

Exemplu verificare: h) cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului

9. Întreprindere care utilizează tehnologia de AI (Artificial intelligence);

Descriere: AI – Artificial intelligence reprezintă sisteme care utilizează tehnologii precum: explorarea și analizarea unor cantități mari de date text nestructurate, viziune computerizată , recunoașterea vorbirii, generarea limbajului natural, învățarea automată, învățarea profundă, pentru a culege și/sau utiliza date pentru
a prezice, recomanda sau decide, cu diferite niveluri de autonomie, cea mai bună acțiune pentru atingerea unor obiective specifice;

Exemplu verificare:  Dacă Întreprinderea solicitantă utilizează AI (Artificial Intelligence), la momentul depunerii cererii de finanțare, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI – ix. Întreprindere care utilizează AI (Artificial Intelligence) și să prevadă în bugetul proiectului cheltuielile eligibile necesare implementării unui nou sistem AI ( cu performanțe superioare celui existent) sau integrarea unor noi funcții/dispozitive la nivelul sistemului existent, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

10. Întreprindere care cumpără servicii de cloud computing

Descriere: Cloud computing – ansamblu distribuit de servicii de calcul, aplicații, acces la informații și stocare de date, fără ca utilizatorul să aibă nevoie să cunoască amplasarea și configurația fizică a sistemelor care furnizează aceste servicii

Exemple: cheltuieli aferente achizițiilor de servicii de tip Cloud Computing pe perioada de implementare și durabilitate a proiectului

11. Întreprindere care realizează vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări

Descriree: – în vânzările de bunuri sau servicii prin comerț electronic, comanda este plasată prin site-uri web, aplicații sau mesaje de tip EDI prin metode special concepute pentru a primi comenzi. Plata se poate face online sau offline. Comerțul electronic nu include comenzile scrise prin e-mail; Determinarea valorii de referință (%) se realizează astfel: Total vânzări prin comerț electronic/ Total vânzări;

Exemplu de verificare: Chiar dacă Întreprinderea solicitantă, la momentul depunerii cererii de finanțare, înregistrează vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări, poate să propună prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –xi. Întreprindere care realizează vânzări prin comerț electronic de cel puțin 1% din total vânzări și să prevadă în bugetul proiectului cheltuieli eligibile și/sau neeligibile necesare, în măsura în care face dovada îmbunătățirii indicatorului și menținerii acestuia pe toată durata de durabilitate a proiectului.

12. Întreprindere care utilizează două sau mai multe rețele sociale.

Descriere: Cel puțin 2 profiluri/conturi/licențe de utilizator de tip business, distincte deschise și utilizate pe cel puțin 2 rețele sociale

Exemplu de verificare: prin cererea de finanțare ca indicator suplimentar de rezultat – criteriul DESI –xii. Întreprindere care utilizează două sau mai multe rețele sociale și să prevadă în bugetul proiectului cheltuieli eligibile și/sau neeligibile necesare, în măsura în care își intensifică activitatea desfășurată pe rețelele sociale, dovedită prin deschiderea și utilizarea unor profiluri de utilizator

 

One-IT are pregătite exemple de oferte conforme DESI pe acest apel.
Cereți o ofertă instant la unul dintre pachetele de digitalizare predefinite, aici:

Cere OFERTA INSTANT

*Pachetele propuse aici sunt printre cele mai alese de clienți. În cazul în care doriți alt pachet sau o altă ofertă personalizată
în funcție de specificul activității firmei, contactați-ne.

Numărul de criterii de intensitate digitală, conform Indicelui economiei și societății digitale (DESI) atins prin proiect, minim 6 indicatori DESI. Acest indicator trebuie menținut pe toată durata de durabilitate a proiectului (3 ani).

Vor fi luate în considerare și criteriile DESI atinse la momentul depunerii cererii de finanțare, în măsura în care prin proiect se bugetează costuri eligibile (prevăzute la capitolul 5 CRITERII DE ELIGIBILITATE, 5.2 Eligibilitatea cheltuielilor, punctul (2) din Ghidul specific) și/sau neeligibile, respectiv face dovada îmbunătățirii indicatorilor și menținerii acestora pe toată durata de durabilitate a proiectului. Beneficiarii finanțării vor prezenta la ultima Cerere de transfer un Raportul tehnic IT întocmit de un auditor independent/ entitate care are ca domeniu principal de activitate consultanță în tehnologia informației și care va certifica faptul că implementarea proiectului a condus la îndeplinirea criteriilor DESI asumate prin proiect.

Cheltuielile cu serviciile pentru auditare tehnică IT și elaborare a Raportului tehnic IT necesar a fi depus la Cererea de transfer finală sunt eligibile în cadrul proiectului, cu excepția situației în care entitățile care furnizează astfel de servicii au calitatea de furnizori și pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul aceluiași proiect.

Download fisier indrumar – actualizat MAI 2023: link

Download fisier indrumar – actualizat februarie 2023: link

 

 

Video – cum să respecți cele 6 criterii minime DESI:

Etichete: , ,

Leave a Reply