Cum au răspuns reprezentanții ministerului la întrebările beneficiarilor finanțării „Digitalizarea IMM-urilor” – granturi de până la 100.000 euro
Tot ce trebuie să știi despre apelurile PNRR pentru digitalizarea IMM-urilor – Răspunsuri oficiale la întrebările frecvente
În data de 8 iulie 2025, au avut loc întâlniri dedicate beneficiarilor apelurilor PNRR pentru digitalizarea ONG-urilor și IMM-urilor, cu granturi de până la 100.000 euro. În cadrul acestor întâlniri, participanții au transmis o serie de întrebări legate de eligibilitate, implementare, raportare și alte aspecte administrative.
Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene a centralizat întrebările și a publicat o primă serie de răspunsuri oficiale, menite să ofere claritate și sprijin pentru toți beneficiarii. Este important de menționat că în ceea ce privește procedurile de achiziții aplicabile proiectelor, răspunsurile vor fi completate ulterior, având în vedere modificările în curs la Ordinul nr. 372/2024.
Pentru a veni în sprijinul celor implicați în aceste proiecte, am pregătit mai jos o listă clară și accesibilă cu răspunsurile oferite, astfel încât fiecare beneficiar să poată naviga mai ușor prin cerințele și provocările programului:
Deși procesul digitalizării prin PNRR a fost marcat de provocări, angajamentul MIPE pentru simplificare și clarificare reprezintă un pas important spre eficientizare. La One-IT, suntem aici, monitorizând continuu aceste evoluții și oferind soluții IT adaptate nevoilor proiectelor de digitalizare PNRR. În calitate de furnizor și integrator de echipamente și soluții IT, te putem susține în procesul de implementare a proiectului de digitalizare!
Pentru informații legate de digitalizare sau pentru OFERTE dedicate și prețuri speciale, completează formularul de mai jos, iar echipa noastră vă va contacta în cel mai scurt timp.
În cazul în care te grăbești și ai nevoie de oferte instant pentru anumite produse sau soluții IT, am pregătit o selecție de produse din care poți alege. Solicită acum o ofertă, iar aceasta îți va fi trimisă instant.😉
Aici este pagina de solicitare: https://www.one-it.ro/oferta-instant/
Nr. Crt. | Întrebări și răspunsuri – Întâlnire de lucru privind implementarea proiectelor de digitalizare IMM-uri – granturi până în 100.000 euro | |
1 |
Vă rugăm să ne clarificați perioada minimă pentru care este obligatorie menținerea încadrării companiei în categoria IMM, ținând cont de prevederea ghidului solicitantului conform căreia Criteriile de eligibilitate trebuie respectate de solicitant, la momentul depunerii proiectului, contractării, implementării, precum și pe perioada derulării contractului de finanțare, în condițiile stipulate de acesta. |
In conformitate cu prevederile ghidului solicitantului, Cap. 3.6 alin. (2) Solicitanții eligibili îndeplinesc cumulativ următoarele condiții:
a)au calitatea de întreprinderi mici, mijlocii sau microîntreprinderi (IMM-uri). Calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare; Există mai multe condiții de eligibilitate in ghid. Unele au un termen la care se raportează îndeplinirea, altele sunt generale. Prevederea din ghid conform căreia Criteriile de eligibilitate trebuie respectate de solicitant, la momentul depunerii proiectului, contractării, implementării, precum și pe perioada derulării contractului de finanțare, în condițiile stipulate de acesta se refera la cele generale. Cum ar fi, de exemplu, f) nu desfășoară activități cu produse cu caracter erotic sau obscen, activități din domeniul jocurilor de noroc, precum și cele care contravin ordinii publice și/sau prevederilor legale în vigoare. La aceasta NU se menționează o anumită dată pentru a fi respectata, astfel ca se aplica prevederea generală. Condiția ca societatea să beneficieze de valoarea asistenței financiare solicitată, trebuie să se mențină îndeplinită până la data acordării ajutorului de minimis, respectiv data semnării contractului de finanțare. Ajutorul de minimis se acordă pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor, iar una dintre condițiile care trebuie îndeplinită pentru a beneficia de ajutor de minimis este ca beneficiarul să aibă calitatea de IMM. Calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare. Astfel, condiția trebuie îndeplinită până la momentul acordării ajutorului și nu pe perioada de implementare/durabilitate. |
2 |
Avand in vedere intarzierile asumate de MIPE si progresul tehnologic din ultimii 2 ani se preconizeaza prelungirea pana 30.06.2026 a contractelor? |
Termenul limită de implementare este 31.12.2025, durata de implementare neputând depăși acest termen (art. 2, alin. (2) din contractul de finanțare). În același timp, fiecare proiect are menționata, conform art. 2, alin. (2), o durata (x luni), care nu poate fi prelungită, potrivit aceleiași prevederi, cu mai mult de 6 luni. Prin urmare, în cazul oricărui proiect de digitalizare IMM, durata menționata la art. 2, alin. (2) din contractul de finanțare poate fi prelungita cu maxim 6 luni, fără a putea depăși data de 31.12.2025 (condiții cumulative). |
3 |
Nu este un pic ciudat ca la o intarziere de doi ani sa nu putem actualiza bugetul? Cel putin pe partea de AI lucrurile au evoluat enorm… |
Modificarile, ca urmare a progresului tehnologic a caracteristicilor tehnice ale echipamentelor/solutiilor tehnice ce urmeaza a fi achizitionate, sunt reglementate conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’10, alin. (2). Aceste modificari sunt in responsabilitatea Beneficiarului și nu vor determina schimbarea echipamentelor/aplicațiilor/soluțiilor tehnice inițial propuse prin proiect, nu pot avea scopul sau efectul de a produce schimbări în Contractul de finanțare care ar putea aduce atingere condițiilor inițiale de acordare a finanțării, fiind însoțite de toate documentele justificative necesare, respectiv documente de la producător/furnizor care să menționeze progresul tehnologic și/sau analiza pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, elaborată pentru echipamentele/soluțiile tehnice actualizate. În ceea ce priveste bugetul, puteți face modificări între capitole în limita a 10%, iar in cadrul aceluiasi capitol respectand tipurile de cheltuieli, fara a depasi valoarea maxima a capitolului stabilita prin contract, cu justificarea motivelor care a condus la acesta. A se vedea Art 11′.10 din Ordinul 1935/26.06.2025 |
4 |
Avem semnat contractul de finanțare de ambele părți, când primim Notificarea privind încadrarea în categoria IMM? |
In cel mai scurt timp de la primirea răspunsului din partea partenerului bancar vom incărca in platfromă Notificarea de incadrare IMM. Pana la primirea Notificarii de incadrare a IMM puteti demara toate actiunile in vederea implementarii proiectului (de exemplu anunt începere proiect, derulare achizitii, receptie produse, semnare de contracte, etc), cu exceptia platilor catre furnizori. Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
5 |
Nu se poate simplifica procesul de monitorizare a progresului? sunt foarte multe documente cu diverse termene. Deja am incarcat mai tarziu unele dintre ele. Se poate primi respingerea decontului din acest motiv? |
Este în analiză posibilitatea eliminării rapoartelor de progres trimestriale. Modelul pentru Raportul de progres este anexat la Ordinul 1935/26.06.2025 (Anexa 9). Conform ordinului nr. 1935/26.06.2025 – sunt rapoarte finale ce curprind intreaga perioada de implementare a proiectului. Se va analiza de la caz la caz, dar în general în lipsa unor documente se solicită clarificări. |
6 |
De ce dureaza 45 de zile verificare incadrarii in categoria IMM? |
Perioada de 45 de zile este termenul maxim prevăzut de OUG nr. 18/2023, necesar pentru a verifica documentele si incadrarea corecta a unei firma ca IMM. Se analizeaza datele financiare, structura actionariatului, eventualele legaturi cu alte firme etc. |
7 |
Dupa ce le-am zis ca suntem in iunie si a fost transmisa lista de pe 17 aprilie, ne-au dat notificarea dupa 3 saptamani la insistente si amenintari! Nu ar fi mai simplu sa evitam aceste banci? sa veniti cu rambursarea directa in contul beneficiarului, bineinteles un cont distinct! |
În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
8 |
Daca nu am semnat contract pana in momentul de fata, la c e sa fac prelungire? CA MAXIM E 31.12.2025. Nu putem prelungi programul? |
În acest moment nu există posibilitatea de prelungire a programului dedicat digitalizării în cadrul PNRR. |
9 |
Daca la momentul depunerii cererii de finanțare (iunie 2023), in conformitate cu analiza tehnca exista necesitatea dotarii societatii cu un anumit tip și număr de echipamente IT, și până la momentul contractării (iunie 2025) au fost achiziționate acele echipamente din bugetul propriu, putem să nu mai achiziționam din nou aceleasi echipamente si din finanțarea nerambursabilă fara a afecta indicatorii proiectului? sau le putem înlocui cu alte echipamente in baza unei noi analize tehnice actualizate (iulie 2025) in limitele bugetului stabilit anterior in cerere? Se mai poate deconta contravaloarea analizei tehnice care s-a întocmit la momentul depunerii cererii de finanțare, dar, factura a fost emisa abia acum? Daca nu a fost intreprinsa nici o actiune pe proiect de la momentul semnarii contractului pana in prezent se mai poate rezilia contractul de finantare fara nici o corectie? Cursurile pe care trebuie sa faca angajatii societatii sunt obligatorii sa fie recunoscute A.N.C.? Dar cursul pe care trebuie sa le urmeze conducatorul societatii? |
Echipamentele care au fost descrise în cadrul proiectului (asa cum a fost evaluat) raman, ca și elemente ale investiției, în cadrul proiectului existent, dar valoarea acestora, suportată din resursele beneficiarului, va fi încadrată la costuri neeligibile. La finalul implementarii și în perioada de durabilitate va fi verificată existența și utilizarea și pentru aceste echipamente. Pentru folosirea sumelor ce fac parte din finantarea nerambursabilă, sume planificate initial pentru aceste echipamente, puteti face o solicitare de act aditional, în care sa justificati necesitatea utilizarii pentru alte achizitii/alte echipamente, in baza unei analize tehnice relevante. Atentie!: astfel de propuneri/modificari vor fi analizate punctual (ex. in conditiile in care se opereaza modificari majore/in proportie foarte mare fata de investitia descrisa initial, ar putea fi interpretata ca o modificare ce incalca dispozitiile art. 8, alin. (5) din contractul de finantare, finantarea unui proiect fundamental diferit fata de cel initial). Conform atr. 13 din ctr de finantare exista posibilitatea denunțării acestuia fara a fi aplicate corectii, avand in vedere faptul ca, in situatia de fata nu sunt sume de recuparat. Cursuri: Ghidul solicitantului prevede: “Cap. 5.2 Eligibilitatea cheltuielilor Alin. (2) Categorii de cheltuieli eligibile în cadrul acestui apel de proiecte, sunt: Lit. k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi. Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc.” |
10 |
Ne puteti spune in ce interval maxim se va face decontarea dupa depunerea documentelor justificative de achizitie? |
Vă rugăm să aveți în vedere că documentele de achiziție se încarcă în platformă în Modulul de achiziții. Acest fapt nu este echivalent cu solicitarea la decontare la cheltuielilor aferente achiziției efectuate. Pentru decontarea cheltuielilor este necesară transmiterea unei cereri de transfer. Termenele se calculează după acesată etapă. În acest sens, menționăm fluxul verificării: conform prevederilor legale, partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE. Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative, semnarea de către persoanele autorizate a documnetelor aferente etc. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S- au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
11 |
Va rugam sa ne spuneti unde putem incarca in aplicatie Notificarile si Cererile de transfer. |
Cererile de transfer se transmit completate corespunzător prin intermediul platformei proiecte.pnrr.gov.ro, acestea vor fi semnate electronic de persoanele autorizate și însoțite de documente justificative. Cererile de transfer, în format PDF și format editabil, însoțite de documentele justificative se vor transmite și pe e-mail pe adresa: autorizare.C9I3M1@mfe.gov.ro . Sunt în curs de deschidere canalele de comunicare pentru toți beneficiarii. Puteti incarca documente prin modulul Comunicare si aveti la dispozitie, pentru solicitari, si adresa de e-mail contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro |
12 |
Care sunt consecințele nerespectării pragului minim de 20% din asistența financiară nerambursabilă acordată prin PNRR, valoare ce trebuie atinsă de cererea de transfer finală (exclusiv pentru plăți deja efectuate)? |
In cazul nerespectarii valorii de 20% nu sunt aplicabile sanctiuni, însa situația se va analiza de la caz la caz; în general va recomandăm sa respectati clauzele contractuale. |
13 |
Care este termenul estimat pentru primirea fondurilor aferente unei cereri de transfer depuse? |
Conform prevederilor legale, partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE. Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative, semnarea de către persoanele autorizate a documnetelor aferente etc. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S- au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
14 |
Va rugam sa ne spuneti cand se vor transmite Notificarile privind incadrarea in IMM? Au expirat demult cele 45 de zile de la semnarea contractului. |
In cel mai scurt timp de la primirea răspunsului din partea partenerului bancar vom incărca in platfromă Notificarea de incadrare IMM. Conform Ordinului MIPE nr.
1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați aferente achizițiilor deja efectuate după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
15 |
La data de 19.06.2025 a fost transmis un memoriu justificativ cu privire la procedura de prelungire a contractului de finantare. Contractul de finantare are termen pana la data de 20.07.2025. in Ordinul 1935/26.06.2025 specifica ca se transmite Notificare. Daca am transmis Memoriu justificativ, este in regula asa? |
Avand in vedere prevederile Ordinului 1935/26.06.2025 prelungirea contractului de finantare se realizeaza prin notificare transmisa catre MIPE, prin incarcarea in platforma pnrr. Atenție la dispozițiile art. 11’4 și 11’10, alin. (6) din Ordinul MIPE 1935/2025. |
16 |
Având în vedere situația actuală, în care procesul de eliberare a certificatelor de beneficiar real este semnificativ întârziat, existând cazuri în care furnizorii așteaptă până la 30 de zile pentru obținerea acestuia, în cazul în care certificatul nu a fost emis la momentul semnării contractului cu furnizorul, poate fi depus ulterior expirării termenului de 5 zile de la semnarea contractului? |
Da, având în vedere situația indicată, certificatul poate fi depus ulterior. |
17 |
Am inteles ca nu se pot face plati, insa facturile de la furnizori le putem accepta, de vreme ce echipamentele sunt livrate si puse in functiune? |
Da. Data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte, conform art 2, alin.1 din contractul de finanțare. Execuția bugetară (financiară) a contratului de finanțare, adică plățile către furnizori efectuate de beneficiari, se vor face ulterior expirării termenului menționat la art.6 litera C, alin. 2, și a art.2, alin.3 din contractul de finanțare. Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați aferente achizițiilor deja efectuate după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
18 |
Ce se intampla in cazul in care exira termenul de 45 de zile de la semnarea contractului si nu se primeste notificarea de verificare a incadrarii beneficiarului in IMM? |
Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați aferente achizițiilor deja efectuate după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
19 |
Daca nu am primit notificare incadrare IMM in cele 45 zile ,trimitem notificare penrtu schimbare grafic de implementare/respectiv achizitii? |
Da, in conformitate cu prevederile Instructiunii CRI nr. 4/28.10.2024 și Ordinul MIPE nr. 1935/2025, art. 11’4 si 11’10, alin. (6). |
20 |
Concret, ce termen limita va asumati pentru transmiterea decizie IMM, ca sa se poata demara achizitiile??? |
Conform art 2, alin.1 din contractul de finanțare, data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte. Pana la primirea Notificarii de incadrare a IMM puteti demara toate actiunile in vederea implementarii proiectului (de exemplu anunt începere proiect, derulare achizitii, receptie produse, semnare de contracte, etc), cu exceptia platilor catre furnizori. Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
21 |
Ce operatiuni poti sa faci pana la primirea notificarii de incadrare în categoria IMM? |
Conform art 2, alin.1 din contractul de finanțare, data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte. Pana la primirea Notificarii de incadrare a IMM puteti demara toate actiunile in vederea implementarii proiectului (de exemplu anunt începere proiect, derulare achizitii, receptie produse, semnare de contracte, etc), cu exceptia platilor catre furnizori. Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
22 |
Va rog sa ne comunicati cand primim incadrarea in categoria IMM ? Cat mai dureaza aceasta verificare ? |
In cel mai scurt timp de la primirea răspunsului din partea partenerului bancar vom incărca in platfromă Notificarea de incadrare IMM. Conform art 2, alin.1 din contractul de finanțare, data primei activități legate de realizarea proiectului din graficul de implementare a contractului de finanțare, va fi ziua următoare semnării contractului de finanțare de către ultima parte. Pana la primirea Notificarii de incadrare a IMM puteti demara toate actiunile in vederea implementarii proiectului (de exemplu anunt începere proiect, derulare achizitii, receptie produse, semnare de contracte, etc), cu exceptia platilor catre furnizori.Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați aferente achizițiilor deja efectuate după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
23 |
Ce vina are un beneficiar care a asteptat 2 ani, care in momentul primirii deciziei de acceptare – era IMM, martie 2024, in momentul semnarii contractului de finantare martie 2025 (v-a luat un an sa semnati un contract) , de atunci nu a primit inca decizia de a incepe implementarea pentru ca, se ia de la capat verificarea statutului IMM – l-ati verificat in 2024…atunci trebuia sa se semenze si sa se inceapa implmentarea – iar dupa 25 mai 2025, deja nu mai e imm – a cui e culpa daca voi nu veti aproba sa inceapa implementarea? |
Verificarea respectarii de către beneficiar a prevederilor Regulamentului (UE) 2023/2831 se impune a fi realizată de autoritatea finanțatoare la momentul acordării ajutorului de minimis, respectiv momentul semnării contractului de finanțare. În conformitate cu prevederile Schemei de ajutor de minimis aprobată prin OMIPE nr. 401/2023, condiția ca societatea să se încadreze în AFN solicitat, trebuie să se mențină îndeplinită până la data acordării ajutorului de minimis, respectiv data semnării contractului de finanțare. Conform prevederilor legale in domeniul de minimis, acesta se acordă pentru stimularea înființării și dezvoltării microîntreprinderilor, iar una dintre condițiile care trebuie îndeplinită pentru a beneficia de ajutor de minimis este ca beneficiarul să aibă calitatea de IMM. Calitatea trebuie să existe atât la data depunerii aplicației de proiect, cât și la data semnării contractului de finanțare. Astfel, condiția trebuie îndeplinită la momentul acordării ajutorului. |
24 |
Care este procentul din suma care se poate redistribui in cadrul aceluiasi capitol? |
Potrivit art. 11’10, alin. (1) din Ordinul MIPE 1935/26.06.2025, modificările constatate ca necesare în bugetul estimat al proiectului, în cadrul liniilor aceluiași capitol bugetar/categorie bugetară, respectând tipurile de cheltuieli, se pot realiza prin Notificare, fără a depăși valoarea maximă a capitolului stabilită prin contract, cu justificarea motivelor care au condus la aceasta. |
25 |
Cum adica s-au eliminat rapoartele de progres? Tocmai am primit solicitare de clarificare la raportul pentru iunie |
Este în analiză posibilitatea eliminării rapoartelor de progres trimestriale. Modelul pentru Raportul de progres este anexat la Ordinul 1935/26.06.2025 (Anexa 9). Conform ordinului nr. 1935/26.06.2025 – sunt rapoarte finale obligatorii ce curprind intreaga perioada de implementare a proiectului. |
26 |
Bugetul se poate modifica in limita a 10% din linia bugetara fara act aditional? iar in ultima instructiune ati spus ca pt progresul tehnologic este nevoie de o explicatie de la furnizor cum a evoluat tehnologia. Sa intelem ca nu mai e nevoie de acest document? |
Modificări intervenite în bugetul estimat al proiectului, în limita a 10% între capitole bugetare (categorii bugetare), cu condiția încadrării în limitele maxime prevăzute în Ghidul Specific, după caz, prin respectarea tratamentului egal, având în vedere că acele capitole bugetare implicate în modificare trebuie să respecte limitele mai sus menționate, cu justificarea motivelor care au condus la aceasta, se fac în baza unei NOTIFICĂRI, ca și între liniile bugetare. Se pot achiziționa echipamente de același tip cu cele prevăzute în cererea de finanțare, dar cu specificații tehnice superioare și pentru care este dovedit progresul tehnologic prin documente justificative, respectiv documente de la producător/furnizor care să menționeze progresul tehnologic și/sau analiza pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul. In situatia in care valoare echipamentului duce la depasirea sumei alocate capitolului respectiv, diferenta se va muta in categora cheltuielilor neeligibile. Vă rugam sa aveti in vedere prevederile Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025. |
27 |
Se decontează Analiza IT? |
Daca va referiti la Serviciile pentru auditare tehnica IT (Raport tehnic IT) sunt eligibile. Cheltuieli cu servicii de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnicede care are nevoie IMM-ul sunt angajate în perioada de implementare a proiectului, cu excepția cheltuielilor de consiliere/analiză pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul (cu condiția ca soluțiile tehnice identificate și descrise în documentația tehnică realizată, să facă obiectul investițiilor din cadrul proiectului aferent cererii de finanțare), care au fost efectuate începând cu data de 1 februarie 2020 și până la momentul semnării contractului de finnațare |
28 |
Dacă au fost întârzieri din partea noastră, a beneficiarului, în încărcarea notificarii în termen de 5 zile după primirea notificarii de încadrare în categoria IMM, contractele de finanțare se reziliaza
? Am avut întarzaiere de cateva zile, fiind un context în care nu am fost disponibili să răspundem la solicitarea MIPE. |
Nu reprezinta o clauza de reziliere in conformitate cu prevederile Contractului de finantare si a ordinului 1935/26.06.2025, Atenție însă la intrarea în vigoare a Notificării, dacă a fost depusă după expirarea duratei de implementare a proiectului, nu mai poate produce efecte juridice. A se avea in vedere si prevederile Ordinului MIPE 1935/26.06.2025. |
29 |
Va rugam sa ne comunicati in cat timp se primeste raspuns/aprobare la o Notificare transmisa? |
Va rugam sa aveti in vedere prevederile Ordinului 1935/2025 si contractul de finanțare, art. 9, alin. (4). |
30 |
Va rugam sa ne comunicati documentul oficial prin care se comunica eliminarea raportelor de progres trimestriale si in care se comunica doar de raportul final. | Este în analiză posibilitatea eliminării rapoartelor de progres trimestriale. Modelul pentru Raportul de progres este anexat la Ordinul 1935/26.06.2025 (Anexa 9). Conform ordinului nr. 1935/26.06.2025 – sunt rapoarte finale obligatorii ce curprind intreaga perioada de implementare a proiectului. |
31 |
Ce se intamplă daca în urma achizitiilor se fac economii de sume și astfel valoarea finantarii scade sub 20.000 euro? Se returneaza finantarea? Se pot face plati catre furnizori daca nu s-a primit Verificarea IMM si au trecut 45 zile de la semanrea contractului? Pentru fiecare achizitie intarziata, trebuie sa se depuna notificare de modificare a planului de achizitie si sa asteptam minim 10 zile lucratoare? |
Da, valoarea finanțării nu trebuie să scadă sub 20.000 euro. Sumele plătite se returnează. Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. Nu este necesară depunerea unei notificări pentru fiecare achiziție întarziată (dacă vorbim strict de planificarea în timp a achizitiilor). În acelasi timp, recomandăm beneficiarului să asigure o planificare adecvată a achizițiilor, astfel încât să se încadreze în termenele contractuale în ceea ce privește realizarea acestora, recepția si punerea in functiune a echipamentelor, instruirile de personal (dupa caz), depunerea CT pana la finalul implementarii (în cazul schemei IMM). |
32 |
Dacă o plata pentru proiect a fost realizata cu câteva zile înainte de primirea deciziei de reîncadrare în IMM, mai este eligibila? Termenul de 45 de zile era depășit. | Da, conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
33 |
Este necesară depunerea declarației Beneficiarului Real pentru cheltuielile neeligibile? |
Declarația pentru beneficiarul real nu este necesară pentru cheltuielile neeligibile. |
34 |
In cazul in care lipseste vreun document de la dosarul de achizitie sau cererea de transfer, de exemplu Declaratia beneficiarului real , se vor cere clarificari? Putem sa le incarcam ulterior ? |
Se vor solicita clarificari. Toate răspunsurile la cele solicitate prin clarificari vor incarcate ulterior in platforma. |
35 | Se decontează facturile de avans sau proforme? | În prezent nu se deconteză facturi de avans și facturi proforme |
36 |
daca nu am primit notificarea pentru IMM an 2024, pot face achizitii? |
Da, se pot face achiziții, iar conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face inclusiv plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
37 |
Daca vreau sa achizitionez un software, depun Cerere de transfer cu factura neachitata? Achit eu cei 10% cofinantare si astept cei 90% din partea MIPE , platesc si apoi trebuie sa demonstrez achizitia ? |
Se va aplica mecanismul cererilor de transfer pentru plățile care urmează a fi efectuate de beneficiar |
38 |
Chiar daca nu am primit notificarea, eu am trimis-o printr-un canal de comunicare care a ramas deschis. Este valabila? |
Sunt necesare detalii pentru identificarea proiectului (cod RUE), astfel de situații se analizează individual. În principiu, documentele încărcate în platformă rămân valabile, însă dacă aveți nevoie de un răspuns aceasta, vă recomandăm să semnalați transmiterea/încărcarea Notificării la adresa de mail contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro . |
39 |
Se pot muta bani în cadrul aceleasi categorii bugetare fara Notificare? De. ex. intre echipamentele IT care fac parte din aceeasi categorie bugetara |
Nu. Modificarile constatate ca necesare in bugetul estimat al proiectului, in cadrul liniilor aceluiasi capitol bugetar/categorie bugetara, respectand tipurile de cheltuieli, se pot realiza prin Notificare, fara a depasi valoarea maxima a capitolului stabilita prin contract, cu justificarea motivelor care au condus la aceasta. |
40 |
În cat timp efectuează partenerul bancar verificarea pentru cererea de transfer depusă? |
Conform prevederilor legale, partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora. Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative etc. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
41 |
Daca din 7 criterii DESI, indeplinim 6 criterii DESI, prin Raportul tehnic de Audit IT, ce se intampla? |
Potrivit art. 6, pct. B, alin. (2) din contractul de finantare, „Beneficiarul are obligația de a prezenta, la Cererea de transfer finală, Raportul tehnic IT care va certifica faptul că implementarea proiectului a condus la îndeplinirea criteriilor DESI asumate prin proiect. În cazul în care Raportul tehnic IT nu va certifica faptul că au fost îndeplinite minim 6 criterii DESI, cererea de transfer finală nu va fi acceptată la plată.” În contextul în care prin contractul de finanțare v-ati asumat mai mult de 6 criterii DESI, în situaţia în care proiectul nu realizează integral indicatorii asumaţi prin contract, finanţarea nerambursabilă acordată va fi redusă proporţional, cu excepţia cazurilor temeinic justificate. |
42 |
Se poate semna AA in vederea prelungirii termenului de implementare proiect dupa 31.12.2025? |
Nu. Termenul limită de implementare este 31.12.2025, durata de implementare neputând depăși acest termen (art. 2, alin. (2) din contractul de finanțare). |
43 |
Cheltuielile respinse ca fiind neeligibile sunt obligatoriu de efectuat? Cum sa contribuie la obiectivul proiectului daca in evaluare s-a stabilit ca NU contribuie si NU e in acord cu finantarea? |
Nu se poate renunța la achizițiile pentru care cheltuielile planificate au fost declarate neeligibile, în condițiile în care proiectul reprezintă un întreg, susținut în mod unitar din cheltuieli eligibile și neeligibile, care a fost evaluat și contractat în consecință, ca urmare a propunerii beneficiarului. Aceste achiziții au fost asumate prin cererea de finanțare și sunt obligatorii a fi efectuate. Conform art. 1, alin. (1) din contractul de finanțare, obiectul acestuia îl reprezintă acordarea de către MIPE a finanțării nerambursabile pentru implementarea proiectului, pe durata stabilită și în conformitate cu Ghidul Specific și obligațiile asumate prin contract, inclusiv prin: Anexa: Cererea de finanțare cu toate anexele sale (inclusiv documente/informații introduse în aplicație) parte integrantă din contractul de finanțare, rezultată în urma verificării și evaluării. Potrivit art. 11¹10, alin. (4) din Ordinul MIPE 1935/26.06.2025, și art. 9, alin. (2) din contractul de finanțare, nici o modificare nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în Contractul de finanțare care ar putea aduce atingere condițiilor inițiale de acordare a finanțării. Ghidul solicitantului cu toate modificările și completările ulterioare și Contractul de finanțare nu prevăd posibilitatea de a renunța la achiziția de echipamente/soluții tehnice care au fost propuse de beneficiari spre finanțare și evaluate/contractate ca fiind necesare implementării integrale a acestuia.. Achizițiile care stau la baza cheltuielilor neeligibile nu sunt obligatorii să fie derulate prin intermediul platformei pnrr. Pentru cheltuielile neeligibile nu trebuie să fie respectate aceleași reguli de achiziții ca și la cheltuielile eligibile, însă produsele/serviciile care le- ar fi ocazionat trebuie să se regăsească în cadrul proiectului până la finalul perioadei de implementare si de durabilitate, având în vedere că au fost menționate ca și contribuție la atingerea obiectivelor proiectului. |
44 |
Modificarea valorii intre linii bugetare e permisa si in ce conditii? Adica o economie la o categorie bugetara poate fi folosita pe alta linie bugetara deja prevazuta in proiect? |
Potrivit art. 11’10, alin. (1) din Ordinul MIPE 1935/26.06.2025, modificările constatate ca necesare în bugetul estimat al proiectului, în cadrul liniilor aceluiași capitol bugetar/categorie bugetară, respectând tipurile de cheltuieli, se pot realiza prin Notificare, fără a depăși valoarea maximă a capitolului stabilită prin contract, cu justificarea motivelor care au condus la aceasta. |
45 |
Ce conditii va indeplini firma care realizeaza auditul IT final? Ce autorizatii ar trebui sa aiba? |
Ghidul Solicitantului face referire in mod expres la auditorul independent/ entitate care este obligatoriu sa aiba ca domeniu principal de activitate consultanță în tehnologia informației. Entitățile care furnizează astfel de servicii nu pot avea calitatea de furnizori și pentru alte cheltuieli eligibile în cadrul unui proiect (Sectiunea 3.6). |
46 |
Este necesar ca furnizorii sa se inscrie in platforma
sau doar beneficiarul notifica achizitiile in platforma? |
Doar beneficiarii realizează demersurile în platformă. |
47 |
Pana la urma se renunta la rapoartele de progres intermediar prin instructiune, dupa cum a anuntat dl director la inceputul acestei prezentari sau raman in vigoare ca si pana acum? / Deci pana la urma se mai transmit rapoarte trimestriale sau nu? |
Este în analiză posibilitatea eliminării rapoartelor de progres trimestriale. Modelul pentru Raportul de progres este anexat la Ordinul 1935/26.06.2025 (Anexa 9). Conform ordinului nr. 1935/26.06.2025 – sunt rapoarte finale ce curprind intreaga perioada de implementare a proiectului. |
48 |
Exista model de act aditional la contractul de finantare ce se intocmeste de beneficiar sau se primeste un draft de la MIPE in baza notificarii transmise? |
În urma analizei Notificarii, MIPE va transmite propunerea de Act adițional către beneficiar. |
49 |
Cum este cu rapoartele trimestrale? daca nu am primit notificarea – sa transmit raport cu zero? se considera luni calendaristice sau luni intregi? |
Este în analiză posibilitatea eliminării rapoartelor de progres trimestriale. Modelul pentru Raportul de progres este anexat la Ordinul 1935/26.06.2025 (Anexa 9). Conform ordinului nr. 1935/26.06.2025 – sunt rapoarte finale ce curprind intreaga perioada de implementare a proiectului. |
50 | toate mesajele din comunicare? unde mai trimitem documentele? | Toate documentele se incarca in platforma PNRR. Este în curs deschiderea canalelor de comunicare pentru toți beneficiarii. |
51 |
Ce plăți au fost efectuate pentru cererile de transfer depuse? / Cate cereri de transfer s-au platit pana acum? Sau intrebarea corecta este: s-a platit pana acum macar 1 cerere de transfer? |
Au fost plătite cererile de transfer primite în mod corespunzător de la bănci. MIPE nu poate plăti cereri de transfer înaintea verificărilor efectuate de către bănci. Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative etc. În acest sens, menționăm fluxul verificării: conform prevederilor legale, partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE. Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative, semnarea de către persoanele autorizate a documnetelor aferente etc. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S- au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
52 | Care este diferenta intre linie bugetara si categorie
bugetara? |
Categoria bugetară include mai multe linii bugetare |
53 |
Care este termenul asumat de MIPE de finantare a cererilor de transfer? |
Partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
54 |
Am gasit o recomandare de platforma pentru ajutarea implementarii proiectului de digitalizare se numeste Digi PNRR-este recomandat sa o folosim? |
Recomandarea noastră este de a consulta perment paginile oficiale ale MIPE. |
55 |
Ce elemente de identitate vizuala sunt obligatorii? Doar anunțurile de deschidere și finalizare a proiectului? Sau sunt obligatorii și alte elemente? |
Trebuie să aveți în vedere respectarea prevederilor Manualului de Identitate Vizuală (MIV) PNRR – publicat pe site-ul MIPE – și ce v-ați asumat prin cererea de finanțare. |
56 |
Comunicatele de presa se transmit spre avizare in platforma? |
Nu, dar trebuie să aveți în vedere respectarea MIV PNRR -publicat pe site-ul MIPE |
57 |
Cererile de transfer se platesc anul acesta? / Cand se vor plati cererile de transfer avand in vedere ca unele s-au depus la inceputul anului acesta? / avem cereri depuse din februarie, cand se achita? / Au fost efectuate plati catre beneficiari pana acum? Si cand estimati ca veti face platile catre beneficiari pt CT transmise si evaluate de banca partenera de mai bine de 1 luna? Am transis 2 CT, una in ianuarie si una in aprilie, cu 6 randuri de clarificari…iar ultima clarificare a fost acum 1 luna la care s-a raspuns in timp. |
Decontarea cheltuielilor se realizează după depunerea cererilor de transfer. Termenele se calculează după această etapă. Trebuie avut în vedere că cererea de transfer finală se poate depune chiar și în maxim 60 zile de la finalizarea proiectului. Pentru o mai bună înțelegere, menționăm fluxul verificării: conform prevederilor legale, partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a oricărei cereri de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE. Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative, semnarea de către persoanele autorizate a documnetelor aferente etc. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S- au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
58 |
Referitor la decontarea cheltuielilor, cf instructiunii 6- pct. II.3- Cererile de transfer pt platile care urmeaza a fi efectuate de beneficiar, b) pentru contractele de furnizare sunt obligatorii de depus urmatoarele documente: procese verbale de receptie a bunurilor achizitionate si documente care atesta transferul drepturilor asupra produselor? sau se pot depune odata cu declaratia de utilizare a cererii de transfer? |
Conform Instrucțiunii nr. 6/20.02.2025, în astfel de situații pentru contractele de furnizare, documentele – procese verbale de receptie a bunurilor achizitionate si documente care atesta transferul drepturilor asupra produselor se depun o dată cu cererea de transfer. Se pot depune odata cu declaratia de utilizare aferentă cererii de transfer pentru plățile care urmează să fie efectuate procesele verbale de punere în funcțiune a bunurilor care fac obiectul contractelor de furnizare. |
59 |
Am depus cererea de transfer in decembrie si redepunere in martie conform instructiunii 6, am primit clarificare si am raspuns. Cand se va plati cererea de transfer??? |
Această situație punctuală trebuie verificată în baza codului RUE. Etapele pe care trebuie să le parcurgă o cerere de transfer sunt următoarele: Partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE; Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative etc. În prezent în cadrul acestui apel este obligatorie aplicarea prevederilor OUG nr. 18/2023. S-au inițiat demersuri pentru modificarea textului normativ în vederea simplificării implementării proiectelor. |
60 |
Daca nu sunt respectate termenele pentru achizitii, conform cererii de finantare , dar ne incadram cu achizitionarea pana la finalul proiectului ?vor fi sanctiuni pentru depasirea acestor termene? |
Nu, dacă este vorba doar de schimbarea calendarului desfășurării achizițiilor. |
61 |
Cursurile pentru competențe digitale sunt eligibile dacă sunt acreditate de către MINISTERUL MUNCII ȘI SOLIDARITĂȚII SOCIALE? |
Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc. |
62 |
La relocarile intre liniile bugetare se mai tine cont de cei 10% pe fiecare linie bugetara? |
Intre capitole/categorii bugetare diferite, 10%, iar in cadrul aceluiasi capitol respectand tipurile de cheltuieli, fara a depasi valoarea maxima a capitolului stabilita prin contract, cu justificarea motivelor care a condus la acesta. A se vedea Art 11′.10 din Ordinul 1935/26.06.2025 |
63 |
Se depun rapoartele de progres? Initial s-a spus ca nu este necesar sa fie depus decat Rapotul final si acum spuneti ca totusi se solicita sa fie depuse si celelelate rapoarte. | Este în analiză posibilitatea eliminării rapoartelor de progres trimestriale. Modelul pentru Raportul de progres este anexat la Ordinul 1935/26.06.2025 (Anexa 9). Conform ordinului nr. 1935/26.06.2025 – sunt rapoarte finale ce curprind intreaga perioada de implementare a proiectului. |
64 |
Pentru comunicare am deschise canale doar de la contractare, restul sunt inchise. In acest canal incarc Notificarile? exista un canal deschis pentru implementare? |
Sunt în curs de deschidere canalele de comunicare pentru toți beneficiarii. Puteti incarca documente prin modulul Comunicare si aveti la dispozitie, pentru solicitari, si adresa de e- mail contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro |
65 | De unde luam caracteristicile tehnice? Din cererea
de finantare sau din oferte? |
Din Planul de afaceri, care este in concordanta cu ofertele si cu Cererea de finantare. |
66 |
Ne puteti transmite unde se incarca exact notificarea in cadrul platformei? |
Sunt în curs de deschidere canalele de comunicare pentru toți beneficiarii. Puteti incarca documente prin modulul Comunicare si aveti la dispozitie, pentru solicitari, si adresa de e- |
67 |
Pentru proiectele la care a fost aplicabilă Instrucțiunea nr. 3/2024 și pentru care notificarea de modificare a contractului a fost transmisă în termenul prevăzut (în cursul anului 2024), vă rugăm să ne confirmați dacă perioada de implementare actualizată prin această notificare este considerată valabilă și dacă proiectele respective sunt în termen. Totodată, vă rugăm să ne confirmați dacă notificarea transmisă de beneficiar (în anul 2024) pentru actualizarea perioadei de implementare produce efecte și este valabilă fără a fi necesar un act adițional, inclusiv în situațiile în care notificarea a fost transmisă anterior publicării Ordinului nr. 1935/26.06.2025. Înțelegem corect că principiul prelungirii prin notificare, confirmat ulterior și prin Ordin, este aplicabil și pentru notificările transmise anterior acestuia? |
Va rugăm sa ne transmiteti punctual la adresa contact.implementarepnrr@mfe.gov.ro despre ce proiect este vorba, sa putem verifica documentele. |
68 |
Vă rugăm să ne clarificați dacă, în cadrul proiectelor de digitalizare, beneficiarii sunt obligați să îndeplinească exact criteriile DESI asumate în Planul de afaceri sau dacă este acceptabil să fie îndeplinite alte criterii DESI, în număr de minimum 6, ținând cont de schimbările care pot surveni la nivelul întreprinderii între momentul depunerii proiectului și perioada de implementare (în unele cazuri, la mai mult de 18 luni distanță). |
Potrivit art. 6, pct. B, alin. (2) din contractul de finantare, „Beneficiarul are obligația de a prezenta, la Cererea de transfer finală, Raportul tehnic IT care va certifica faptul că implementarea proiectului a condus la îndeplinirea criteriilor DESI asumate prin proiect. În cazul în care Raportul tehnic IT nu va certifica faptul că au fost îndeplinite minim 6 criterii DESI, cererea de transfer finală nu va fi acceptată la plată.” În contextul în care prin contractul de finanțare v-ati asumat mai mult de 6 criterii DESI, în situaţia în care proiectul nu realizează integral indicatorii asumaţi prin contract, finanţarea nerambursabilă acordată va fi redusă proporţional, cu excepţia cazurilor temeinic justificate. |
69 |
Banca percepe dobanzi. In ce termen real se pot face platile? |
Partenerul bancar selectat, prin personalul desemnat, efectuează verificarea preliminară administrativă și financiară a cererii de transfer prin parcurgerea procesului de verificare a documentelor și completarea listei de verificare preliminară specifică, în termen de maximum 7 zile lucrătoare de la data primirii acestora; În situația în care se solicită Beneficiarului depunerea unor documente adiționale sau clarificări solicitate, termenul de 7 de zile lucrătoare poate fi întrerupt, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare. Solicitările de clarificări, dacă este cazul, se transmit prin intermediul aplicației proiecte.pnrr.gov.ro (modulul Comunicare). MIPE verifică și autorizează cererile de transfer în termen de maximum 3 zile lucrătoare de la data primirii listelor de verificare preliminare întocmite de angajații partenerului bancar în urma verificării acestora, termenul de 3 zile lucrătoare putând fi întrerupt pentru depunerea de către beneficiar a unor documente adiționale sau clarificări, fără ca perioadele de întrerupere cumulate să depășească 5 zile lucrătoare; După autorizarea cererii de transfer și recepționarea în contul de tranzit a sumelor virate de către MIPE, aferente cererii de transfer, în termen de maxim 5 zile lucrătoare, partenerul bancar selectat efectuează viramentul către beneficiar conform borderoului cu sumele autorizate la plată transmis de către MIPE; Durata procesării acestora depinde și de calitatea cererilor de transfer depuse – completare corectă a sumelor, documentelor jsutificative etc. |
70 |
La Cererea de transfer cu cheltuieli care urmeaza a se efectua, este obligatoriu sa depunem procese verbale de la furnizori? |
Conform Instrucțiunii nr. 6/20.02.2025, în astfel de situații pentru contractele de furnizare, documentele – procese verbale de receptie a bunurilor achizitionate si documente care atesta transferul drepturilor asupra produselor se depun o dată cu cererea de transfer. Se pot depune odata cu declaratia de utilizare aferentă cererii de transfer pentru plățile care urmează să fie efectuate procesele verbale de punere în funcțiune a bunurilor care fac obiectul contractelor de furnizare. |
71 |
Dacă termenul de 45 de zile de la semnarea contractului de finantare este depasit, beneficiarul poate face plati catre furnizori, chiar daca nu s-a primit Notificarea de incadrare in IMM? |
Da, conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
72 | Prelungirea perioadei de implementare pana la
31.12.2025 se face prin notificare? |
Da, conform Ordin 1935/26.06.2025. |
73 |
Pentru un curs de excel pentru angajati este nevoie de acreditare? |
Ghidul solicitantului prevede: “Cap. 5.2 Eligibilitatea cheltuielilor Alin. (2) Categorii de cheltuieli eligibile în cadrul acestui apel de proiecte, sunt: Lit. k) cheltuieli cu instruirea personalului care va utiliza echipamentele TIC (cheltuială obligatorie în procent de maxim 10% din valoarea finanțată). În cadrul acestei categorii de cheltuieli vor fi cuprinse obligatoriu și cursuri în domeniul IT pentru persoanele responsabile cu conducerea și controlul întreprinderii, cursuri care să aibă rolul de a-i ajuta pe aceștia să conștientizeze rolul digitalizării în creșterea unei întreprinderi. Cursurile de competențe digitale trebuie să fie acreditate Autoritatea Națională pentru Calificări sau /și cu recunoaștere națională/ internațională etc.” |
74 |
Ce se intampla in cazul in care nu a fost atasata Declaratia de Beneficiar real la dosarul de achizitie? |
Se va depune ulterior, în procesul de clarificări. |
75 |
Ne comunicati altceva fata de cele trimise pe mail – de pe contact.implememtare … ni s-a comunicat ca nu putem face plati pana la primirea notificarii. Acum Dir General comunica ca putem face platile. Cum procedam ? Luam in calcul ceea ce am primit in scris sau ceea ce a comunicat acum verbal ? |
Ordinul MIPE nr. 1935 a fost aprobat în 26.06.2025. Conform art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
76 |
Aşa cum s-a dat OUG să facă băncile, nu se poate da OUG pentru a intra în evaluare hibrid: bancă + MIPE? |
Este în curs reanalizarea fluxului între partenerii bancari și MIPE și o propunere în acest sens. |
77 | Declaratia de dubla finantare de cine se
completeaza? de beneficiar sau de furnizor? |
Declarația de dublă finanțare este completată de Beneficiar. |
78 | Ne puteti da documente ptr depunere solicitare
incheiere AA? Pentru Notificare exista. |
Transmiteți solicitarea in canalul de comunicare si vi se va transmite draftul în funcție de
solicitare. |
79 |
Se accepta echipamente mai performante chiar daca nu am precizat in proiect un minim de caracteristici? |
Modificarile, ca urmare a progresului tehnologic a caracteristicilor tehnice ale echipamentelor/solutiilor tehnice ce urmeaza a fi achizitionate, sunt reglementate conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’10, alin. (2). Aceste modificari sunt in responsabilitatea Beneficiarului și nu vor determina schimbarea echipamentelor/aplicațiilor/soluțiilor tehnice inițial propuse prin proiect, nu pot avea scopul sau efectul de a produce schimbări în Contractul de finanțare care ar putea aduce atingere condițiilor inițiale de acordare a finanțării, fiind însoțite de toate documentele justificative necesare, respectiv documente de la producător/furnizor care să menționeze progresul tehnologic și/sau analiza pentru identificarea soluțiilor tehnice de care are nevoie IMM-ul, elaborată pentru echipamentele/soluțiile tehnice actualizate. |
80 |
Daca noi dam drumul achizitiilor,desi nu avem incadrarea IMM, si facem cerererea de transfer, cand o sa primim banii? Cat ne asteapta furnizorii? Avand in vedere ca in ordonanta se mentioneaza ca banii se vireaza dupa ce primim incadrarea IMM? |
Conform Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. Banii se vor primi după parcurgerea întregului flux de verificare cererilor de transfer depuse. |
81 |
Nu rezulta din art. 6 din contract ca este permis sa efectuezi plati daca au trecut cele 45 de zile de la semnarea contractului. Va rog sa clarificati acest detaliu transmis | Acest aspect rezultă din Ordinul MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11’3 si 11’5, respectiv se pot face plați după expirarea termenului de 45 de zile de la semnarea contractului, dar nu pot fi depuse cereri de transfer înainte de primirea rezultatului verificărilor legate de încadrarea în categoria IMM. |
82 |
Se poate modifica sediul societatii pe perioada de implementare si post implementare a proiectului ? |
Da, se va transmite Notificare daca se modifica doar sediul social. In cazul in care se modifica si locatia de implementare se va solicita Act Aditional |
83 |
Cum putem face comunicarea prin platforma daca nu avem canal de comunicare deschis? |
Sunt în curs de deschidere canalele de comunicare pentru toți beneficiarii. Puteti incarca documente prin modulul Comunicare si aveti la dispozitie, pentru solicitari, si adresa de e- |
84 | Pentru apelul de digitalizare mare 2-3mil euro ? Se
va mai face o sedinta ca aceasta ? |
Da |
85 |
Unde, mai exact, in platforma se posteaza cererea de transfer? |
Cererile de transfer se transmit prin intermediul platformei proiecte.pnrr.gov.ro, în modulul Comunicare, completate corespunzător, semnate electronic de persoanele autorizate și însoțite de documente justificative. Cererile de transfer, în format PDF și format editabil, însoțite de documentele justificative se vor transmite și pe e-mail, pe adresa: autorizare.C9I3M1@mfe.gov.ro |
86 | În cadrul proiectului au fost stabilite specificații tehnice minime pentru echipamentele IT ce urmează a fi achiziționate. Aceste specificații au fost incluse atât în documentația transmisă în cadrul cererii de finanțare, cât și în anunțul public publicat pe platforma informativă. Vă rugăm să ne confirmați dacă beneficiarul poate accepta oferte de la furnizori care respectă în totalitate aceste specificații minime, dar care, pentru anumite caracteristici tehnice, oferă valori superioare celor solicitate. Exemplu concret: pentru o cerință de memorie RAM minim 8 GB, oferta primită include echipament cu 16 GB RAM. (toate celelate caracteristici ofertate sunt identice cu cele solicitatre ca minim (exemplu Capacitate stocare minim 1TB, ofertat 1 TB) De asemenea, vă rugăm să ne precizați dacă, în cazul acceptării unor astfel de oferte, este necesară atașarea unor documente justificative suplimentare (de tipul tabel comparativ: specificații minime solicitate vs. specificații ofertate), în vederea conformării cu cerințele programului și pentru validarea eligibilității cheltuielii. |
Se pot accepta specificatii tehnice superioare, sub rezerva faptului că acest lucru trebuia mentionat in anuntul de participare / specificatii tehnice/ caiet de sarcini. Dacă în cadrul unei proceduri s-au impus specificatii fixe, făra a se mentiona ca acestea sunt minime si se accepta si specificatii superioare oferta poate fi considerate neconforma. Pe de alta parte, modalitatea de derulare a procedurii, de verificare a conformitatii ofertei, precum și semnarea contractului cu furnizorii revin în sarcina beneficiarului, MIPE neavand rol de verificare ex-ante. Va rugăm să aveți în vedere, pentru astfel de situații, și prevederile Ordinului MIPE nr. 1935/26.06.2025, art. 11¹10. |
87 |
În ordinul 1935/26.06.2025 se menționează că nu se poate renunța la achizitiile declarate neeligibile. Dacă achizițiile neeligibile nu afectează realizarea indicatorilor DESI asumați prin proiect, în aceasta situație se poate renunța la aceste cheltuieli? |
Nu se poate renunța la achizițiile pentru care cheltuielile planificate au fost declarate neeligibile, în condițiile în care proiectul reprezintă un întreg, susținut în mod unitar din cheltuieli eligibile și neeligibile, care a fost evaluat și contractat în consecință, ca urmare a propunerii beneficiarului. Aceste achiziții au fost asumate prin cererea de finanțare și sunt obligatorii a fi efectuate. Conform art. 1, alin. (1) din contractul de finanțare, obiectul acestuia îl reprezintă acordarea de către MIPE a finanțării nerambursabile pentru implementarea proiectului, pe durata stabilită și în conformitate cu Ghidul Specific și obligațiile asumate prin contract, inclusiv prin: Anexa: Cererea de finanțare cu toate anexele sale (inclusiv documente/informații introduse în aplicație) parte integrantă din contractul de finanțare, rezultată în urma verificării și evaluării. Potrivit art. 11¹10, alin. (4) din Ordinul MIPE 1935/26.06.2025, și art. 9, alin. (2) din contractul de finanțare, nici o modificare nu poate avea scopul sau efectul de a produce schimbări în Contractul de finanțare care ar putea aduce atingere condițiilor inițiale de acordare a finanțării. Ghidul solicitantului cu toate modificările și completările ulterioare și Contractul de finanțare nu prevăd posibilitatea de a renunța la achiziția de echipamente/soluții tehnice care au fost propuse de beneficiari spre finanțare și evaluate/contractate ca fiind necesare implementării integrale a acestuia. Nu este obligatoriu ca achizițiile care stau la baza cheltuielilor neeligibile să fie derulate prin intermediul platformei pnrr. Pentru cheltuielile neeligibile nu trebuie să fie respectate aceleași reguli de achiziții ca și la cheltuielile eligibile, însă produsele/serviciile care le-ar fi ocazionat trebuie să se regăsească în cadrul proiectului până la finalul perioadei de implementare și de durabilitate, având în vedere că au fost menționate ca și contribuție la atingerea obiectivelor proiectului. |
88 |
Daca nu a fost întreprinsă nicio actiune pe proiect de la momentul semnării contractului până în prezent, se mai poate rezilia contractul de finantare fără nicio corectie? |
Da, vă rugăm să aveți în vedere dispozițiile art. 11¹12 din Ordinul MIPE 1935/26.06.2025. |
89 |
Pentru fiecare achiziție întârziată, trebuie să se depună notificare de modificare a planului de achiziție și să așteptam minim 10 zile lucrătoare? |
Nu este necesară depunerea unei notificări pentru fiecare achiziție întarziată (dacă vorbim strict de planificarea în timp a achizitiilor). În acelasi timp, recomandăm beneficiarului să asigure o planificare adecvată a achizițiilor, astfel încât să se încadreze în termenele contractuale în ceea ce privește realizarea acestora, recepția si punerea in functiune a echipamentelor, instruirile de personal (dupa caz), depunerea CT pana la finalul implementarii (în cazul schemei IMM). |
90 |
În cazul întârzierii lansării achizițiilor, care sunt consecințele asupra proiectului și cum pot fi prevenite sancțiunile? | Intarzierile in lansarea achizitiilor pot determina intarzieri in implementare si nerealizarea activitatilor proiectului in termen, ceea ce poate conduce la rezilierea
contractului si recuperarea finantarii acordate. |
91 |
Se mai poate schimba graficul trimis legat de cererile de transfer – prima este pana la final de luna august si este posibil sa depășesc acest termen. Daca da, cum procedez ? |
Graficul cererilor de transfer se poate modifica în condițiile prevazute de contractul de finantare, art. 9, alin. (3), lit. f). |
92 |
Cum se validează oficial îndeplinirea celor minim 6 criterii DESI, cine face verificarea finală? |
Potrivit art. 6, pct. B, alin. (3) din contractul de finanțare, „Beneficiarul are obligația de a prezenta, la Cererea de transfer finală, Raportul tehnic IT care va certifica faptul că implementarea proiectului a condus la îndeplinirea criteriilor DESI asumate prin proiect. În cazul în care Raportul tehnic IT nu va certifica faptul că au fost îndeplinite minim 6 criterii DESI, cererea de transfer finală nu va fi acceptată la plată.” |
Sursa info:
- Cum au răspuns reprezentanții ministerului la întrebările beneficiarilor finanțării „Digitalizarea IMM-urilor” – granturi de până la 100.000 euro - 22 iulie 2025
- Alertă cibernetică: Serverele Microsoft SharePoint, ținta hackerilor. Ce recomandări pentru securitate sunt necesare? - 21 iulie 2025
- Cum să instalezi și să configurezi NoMachine pe Windows PC pentru conectarea remote la un Server VPS - 14 noiembrie 2024